بسته بندی, ساک دستی

آیا واقعاً ساک دستی کاغذی از کیسه پلاستیکی بهتر است؟

آیا واقعا ساک دستی کاغذی از کیسه پلاستیکی بهتر است؟

در این مطلب به این موضوع میپردازیم که چرا استفاده از ساک دستی کاغذی و ساک دستی پارچه‌ای به مراتب بهتر از کیسه‌های پلاستیکی است. یکی از دلایل اصلی این برتری این است که ساک کاغذی قابلیت بازیافت و زیست تخریب پذیری یعنی بازگشت به محیط زیست را دارند. ولی برای کیسه‌های پلاستیکی ممکن است هزاران سال زمان برای تجزیه آنها نیاز باشد و کیسه‌های پلاستیکی توسط میکروارگانیسم‌ها تجزیه نمی‌شوند. همچنین با توجه به قابلیت چاپ پذیری بالا، از نظر ظاهری ساک دستی کاغذی بسیار جذاب و مشتری پسند هستند.

استفاده مجدد و قابلیت بازیافت

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از ساک دستی کاغذی نسبت به کیسه‌های پلاستیکی قابلیت استفاده مجدد از آنهاست و این باعث کاهش چشمگیر زباله در سطح خشکی و اقیانوس‌ها شده است. تحقیقات نشان می‌دهد که ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در اروپا و سراسر ایالات متحده آمریکا باعث کاهش زباله‌های پلاستیکی در آب‌های این مناطق شده است.

آیا واقعا ساک دستی کاغذی از کیسه پلاستیکی بهتر است؟

در ایران سالیانه میلیاردها کیسه پلاستیکی تولید می‌شود و فعالین محیط زیست در تلاشند که این مقدار را محدود و کم کنند. به همین منظور در کشور آمریکا برای کیسه‌های پلاستیکی مالیات گذاشته اند و استفاده از آنها را ممنوع کردند. این امر نشان میدهد که ساک دستی کاغذی میتواند جایگزین مناسبی برای کیسه‌های پلاستیکی باشد.

مزیت های کیسه‌های پلاستیکی

مزایای اصلی تولید کیسه‌های پلاستیکی این است که هنگام تولید در مقایسه با انواع کیسه‌های خرید(Shpping Bag)، مانند ساک‌های دستی کاغذی و پارچه ای خسارت مستقیم کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند. با اینکه کیسه‌های پلاستیکی از منابعی مثل نفت تولید می‌شوند اما در مقایسه با انواع کیسه‌های پنبه‌ای یا ساک‌های کاغذی، محصولات مضر جانبی، ضایعات و همچنین انتشار کربن کمتری دارند. کیسه‌های پلاستیکی نازکی که در فروشگاه‌ها و مغازه ها یافت می‌شوند معمولاً از نوعی ماده به نام پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) ساخته می‌شود.

همچنین بسیاری از کیسه‌های پلاستیکی معمولاً محکم هستند و می‌توان از آنها چندین بار استفاده کرد. تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان می‌دهد که تولید بسته‌های کیسه‌های پلاستیکی به منابع کمتری احتیاج دارد و هر کیسه پلاستیکی حداقل دو بار استفاده می‌شود، یک بار هنگام خرید و یک بار به عنوان کیسه زباله به کار میروند.

بازیافت کیسه های پلاستیکی

کیسه‌های پلاستیکی که ما فکر می‌کنیم غیر قابل بازیافت هستند نیز می‌توانند بازیافت شوند اما بازیافت آنها کمی مشکل است. هنگام بازیافت در کارخانه ممکن است در بین دستگاه‌ها گیر کنند و یا در کارخانه بازیافت در هوا معلق شده و از فضای کارخانه خارج میشوند. مغازه های کوچک خرده فروشی می‌توانند به مقدار زیادی خدمات بازیافت کیسه را انجام دهند و مصرف کنندگان می‌توانند کیسه‌های پلاستیکی را به فروشگاه برگردانده و دوباره از آن استفاده کنند.

سرنوشت کیسه‌های پلاستیکی که بازیافت نمی‌شوند به محل دفن زباله ختم می‌شود. کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر اینکه باعث تجمع زباله در محیط و آلودگی ظاهری و زیستی برای آن محیط میشوند. می‌توانند برای زنجیره غذایی حیوانات دریایی نیز بسیار خطرناک باشند زیرا برخی از این زباله‌ها به دریا و رودخانه‌ها راه پیدا می‌کند.

زباله‌های پلاستیکی بعد از مدت‌های طولانی تبدیل به تکه‌های ریز پلاستیک می‌شوند، که به زبان علمی به آنها میکروپلاستیک می‌گویند. میکروپلاستیک‌ها تقریباً در همه جای زمین و حتی زیر دریا نیز یافت می‌شوند. آنها باعث خطرات زیست محیطی برای زمین‌های کشاورزی ،هوا و حیوانات دریایی می‌شوند. همچنین ممکن است این میکروپلاستیک‌ها بر انسان‌ها و حیوان‌ها نیز تاثیرگذار باشند اما دانشمندان به تازگی به سراغ مطالعه تاثیرات آنها بر انسان رفته‌اند و ما اطلاعات زیادی در این مورد نداریم.

مقایسه ساک دستی کاعذی و کیسه پلاستیکی

دانشمندان تصور می‌کنند که ممکن است این سطح از آلودگی پلاستیکی کره زمین و سیاره ما را به خطر بیندازد. مطالعاتی که کیسه‌های پلاستیکی قابل بازیافت را برای محیط زیست را کم ضررتر از ساک کاغذی میدانند. اثرات دفن زباله پلاستیک و اثرات بد آن بر محیط زیست را در نظر نگرفتند.

ساک های دستی کاغذی

ساک‌های دستی کاغذی نسبت به کیسه‌های پلاستیکی مزایایی زیادی دارند مثلاً ساک دستی کاغذی از نظر قابلیت بازیافت بسیار برتر از انواع کیسه پلاستیکی هستند. حتی می‌توان از آنها برای تولید کمپوست استفاده کرد. پس بازیافت آنها نسبت به یک کیسه پلاستیکی بسیار آسان‌تر است. اما برخلاف کیسه‌های پلاستیکی، هنگام تولید ساک کاغذی، منابع انرژی بسیار زیادی صرف می‌شود. این مقدار ۴ برابر انرژی تولید یک کیسه پلاستیکی است. همچنین برای پرورش درختانی که جهت تولید کاغذ از آنها استفاده میشود، از کودها و مواد شیمیایی استفاده می‌شود که ممکن است به محیط زیست آسیب وارد کند.

محدودیت های استفاده از ساک کاغذی

برای جبران خسارتی که ساک کاغذی هنگام تولید به محیط زیست وارد می‌کند، باید از هر ساک کاغذی بین ۳ تا ۴۳ بار استفاده کرد. ولی چون ساک‌های کاغذی دوام کمی دارند، بعید به نظر می‌رسد که بتوان این مقدار از آنها استفاده کرد، بنابراین اثرات منفی آنها به محیط زیست جبران پذیر نیست.

اما چون کاغذ ماده ای قابل بازیافت و قابل استفاده است و از آن برای تولید انواع جعبه و کارتن نیز استفاده میشود، می‌تواند این اثرات منفی را تا حدی کاهش دهد. در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده آمریکا ۶۸/۱ درصد از هایی که استفاده شده بودند بازیافت شدند و این مقدار نسبت به دهه‌های گذشته افزایش زیادی داشته است. اما چون به طور کلی بعد از چند بار بازیافت الیاف نازک کاغذ و غیرقابل استفاده می‌شوند ،در بازیافت آنها محدودیت وجود دارد.

ساک دست های قابل بازیافت

کیسه‌هایی که قابل استفاده مجدد هستند مواد خاصی در تولید آنها استفاده می‌شود که تاثیرات محیط زیستی آنها را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که کیسه‌هایی که از پنبه تولید می‌شوند باید حداقل ۱۳۱ مرتبه استفاده شوند تا اثرات بد آنها بر تغییرات آب و هوایی نسبت به کیسه های پلاستیکی کاهش یابد. اگر بخواهیم اثرات محیط زیستی پلاستیکی و ساک های پارچه ای و کتان را مقایسه کنیم، که این اثرات شامل تغییرات آب و هوا و اثرات محیط زیستی دیگر است. باید از هر کیسه پارچه ای هزاران بار استفاده شود.

موادی نیز وجود دارند که آنها بهتر از پنبه عمل می‌کنند و پایداری بیشتری دارند. مثلاً ساک‌های دستی پارچه‌ای یکی از مواردی هستند که بسیار محبوب هستند و از آنها می‌توان بارها و بارها تا حدود ۱۱ بار استفاده کرد. و به راحتی مانند کیسه پلاستیکی پاره نمی‌شوند.

انتخاب ساک دستی کاعذی یا کیسه پلاستیکی

داشته باشید که نکته مهم در استفاده از کیسه‌های قابل استفاده مجدد این است که آنها ممکن است دوباره استفاده نشوند و مصرف کنندگان فراموش کنند آنها را دوباره با خود به فروشگاه ببرند. کیسه های با قابلیت استفاده مجدد، باعث کاهش بسیار زیاد میزان زباله در خشکی و اقیانوس‌ها می‌شوند. و همانطور که در مطالعات مشخص است ،ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در ایالات متحده و اروپا میزان زباله را در آب‌های اطراف به شدت کاهش داده است.

انتخاب بین ساک دستی کاغذی و کیسه پلاستیکی؟

با توجه به ابعادی که از مزایا و معایب هر کدام از این دو هنگام تولید و هنگام بازیافت ذکر کردیم. نمی‌توان به سادگی تعیین کرد که کدام کیسه پایدارتر و برای استفاده بهتر است. بین ساک کاغذی و کیسه پلاستیکی بهترین انتخاب، کیسه‌ای است که شما از قبل در خانه دارید و می‌توانید از آن بارها و بارها استفاده کنید. شما با هر بار استفاده از کیسه‌های موجود در خانه کمک بسیار زیادی به پایداری و حفظ محیط زیست کرده‌اید. یا در نظر گرفتن همه موارد گفته شده تصیمیم گیری با شماست که در مورد استفاده مجدد از کیسه‌های موجود در خانه و دور انداختن آنها دوباره فکر کنید.

جمع بندی

مقاله بالا در مورد ساک‌های دستی کاغذی و پلاستیکی و تاثیر آنها بر محیط زیست، هنگام تولید و هنگام بازیافت است. به نظر داشته باشید که انتخاب شما می‌تواند تاثیر مستقیم بر محیط زیست بگذارد. شرکت لمون پک با تولید و چاپ ساک دستی کاغذی با کمترین هزینه به شما کمک میکند تا برند خود را یک برند دوستدار محیط زیست نمایش دهید.

به این مطلب امتیاز دهید!

امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 17

5 دیدگاه در “آیا واقعاً ساک دستی کاغذی از کیسه پلاستیکی بهتر است؟

  1. مبینی گفت:

    خیلی مطلب خوبی بود

  2. وحید گفت:

    به نظر من که کیسه پلاستیکی از همه چی بهتره ، هم ارزونه و هم اگر کیفیت خوبی داشته باشه 10 بار میشه ارزش استفاد کرد. ساک کاغذی فقط به درد برند ها میخوره

    1. لمون پک گفت:

      سلام وحید عزیز
      ممنون از اینکه نظرت رو به اشتراک گذاشتی

  3. کسری گفت:

    برای کیسه پلاستیکی از مواد نفتی و بازیافتی استفاده میشه و برای ساک کاغذی درخت ها قطع میشن. درنتیجه جفت شون به محیط زیست صدمه میزنن

  4. مجید گفت:

    به نظر من که استفاده از ساک دستی کاغذی برای امور روزمره مقرون به صرفه نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *