برچسب و لیبل, چاپ و بسته بندی

تاریخچه چاپ لیبل و برچسب ها از آغاز تا کنون

تاریخچه چاپ لیبل و برچسب ها از آغاز تا کنون

قصد داریم در این مقاله تاریخچه چاپ لیبل و پیدایش آن را با یکدیگر بررسی کنیم. همچنین با لیبل انواع آن و کاربردهای آن آشنا می‌شویم و نکاتی را برای طراحی آن یادآوری خواهیم کرد.

۴۰۰ سال پیش اولین بار لیبل‌ها چاپ شده و به ثبت رسیدند. اما شیوه چاپ آنها به روش سنتی بود،به این شکل که طرح‌های برجسته را با فشار دست روی کاغذ چاپ می‌کردند. طرح‌ها و تصاویر مورد نظر روی تکه فلز یا چوب آماده می‌شدند و به صورت برجسته توسط یک پرس دستی چوبی با مکانیزم ساده پیچی روی کاغذ چاپ می شدند. دستگاه چاپ استوانه‌ای که با بخار کار می‌کرد و همانند دستگاه چاپ افست ،چاپ را انجام می‌داد، در اوایل قرن نوزدهم استفاده میشد. انقلاب صنعتی باعث تحولی در دنیای چاپ شد و این دستگاه قایلیت چاپ کاغذهای مداوم را داشت. پیدایش لیبل اولیه، که بسیار نزدیک به لیبل امروزی است مربوط به دهه ۱۸۰۰ است که کاغذهای روکش‌دار و چاپ رنگی که نیاز بازار آن زمان بودند ایجاد شد.

تاریخچه چاپ لیبل و برچسب ها از آغاز تا کنون

لیبل چیست؟

لیبل‌ها قطعه‌ای کاغذ فلز پارچه مواد پلاستیکی و یا دیگر چیزهایی هستند که پشت آنها چسب دارد و قابلیت چسبیده شدن بر روی انواع ظروف و محصولات را دارند. آنها شامل اطلاعاتی نظیر برند، نام محصول، نمادهای مربوط به قوانین، تاریخ انقضا و دیگر چیزها هستند. اطلاعاتی که به شکل مستقیم روی محصول چاپ می‌شوند نیز نوعی برچسب گذاری هستند.

سفارش چاپ لیبل

برچسب ها علاوه بر نشان دادن اطلاعات محصول، می‌توانند به نوعی تبلیغ محصول مورد نظر باشند. در واقع آنها شامل منشا اطلاعات کافی شیوه استفاده، ماندگاری و بازیافت و همچنین لیبل‌های هشدار مواد سمی و قابل اشتعال در بسیاری از کشورها باشند.

انواع کاربردهای لیبل

لیبل‌ها استفاده گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و نمی‌توان چند نمونه برای کاربرد آنها مثال زد. محصولاتی که در اطراف ما قرار دارند مواد غذایی نوشیدنی‌ها پوشاک و غیره … دارای لیبل هستند.

حتی روی خودکاری که استفاده می‌کنید، تمام مواد غذایی، نوشیدنی ها، عینک، باتری، محصولات حوزه تکنولوژی، پوشاک، پتروشیمی، حمل ونقل و غیره نیز لیبل وجود دارد. کمتر محصولی وجود دارد که روی آن لیبل یا برچسب استفاده نشده باشد. چون لیبل‌ها شامل اطلاعات مهمی هستند و همه محصولات نیاز دارند که روی خود لیبل داشته باشند.

دسته بندی انواع لیبل

لیبل ها به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

  • لیبل پی‌وی‌سی(PVC) : در ساخت لیبل پی‌وی‌سی به جای استفاده از کاغذ از برگه‌های مقاوم پی‌وی‌سی استفاده می‌کنند. این برگ‌ها از پی‌وی‌سی بوده و کاملاً ضد آب هستند حتی اگر درون آب فرو بروند هیچ اتفاقی برای آنها نمی‌افتد. یعنی مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های محیطی دارند. جنس آنها طوری است که می‌توانند در برابر بسیاری از عوامل محیطی مانند پارگی رطوبت و غیره به صورت کاملاً مقاوم عمل کرده و عمر بالایی داشته باشند. پس اینو از لیبل‌ها از بهترین نوع هستند و در دو نوع شیشه‌ای شفاف و با پس زمینه سفید چاپ و تولید می‌شوند.
  • لیبل متالایز : یکی از انواع لوکس لیبل، لیبل متالایز است. که در چهار مدل نقره‌ای براق و مات و همچنین طلایی براق و مات چاپ می‌شود. این نوع لیبل از نظر ظاهری بسیار لوکس و چشمگیر است و مقاومت بسیار زیادی مانند لیبل پی‌وی‌سی دارد.
  • لیبل کاغذی: یکی از متداول‌ترین و رایج‌ترین نوع لیبل در صنعت لیبل‌های کاغذی هستند. این نوع لیبل شامل ورقه نازکی است که یک طرف آن چسب دارد و قابل استفاده بر روی بسیاری از محصولات موجود در بازار است. آنها می‌توانند در دو نوع مات و براق چاپ و تولید شوند و قابلیت طراحی به انواع مدل‌های دلخواه شما را دارند.
  • لیبل گچی: لیبل گچی نام نوعی از لیبل است که هنگام چسبانده شدن به روی سطح مورد نظر به راحتی کنده نمی‌شود و اگر بخواهید آن را بکنید که تکه تکه و پاره پاره می‌شود. در واقع چسبندگی بسیار بالا ولی بافت ضعیفی دارد. به همین دلیل آن را به نام لیبل گچی یا لیبل خرد شونده می‌شناسند.
  • لیبل سلفونی: هنگامی که روی لیبل‌های کاغذی برای مقاومت بیشتر یک لایه سلفون مات یا براق چسبانده شود به آن لیبل سلفونی می‌گویند.این لایه باعث افزایش مقاومت لیبل در برابر پارگی، رطوبت، کثیفی و عوامل محیطی می‌شود.

برچسب ها در صنایع مختلف چه کاربردی دارند؟

همونطور که در مطالب بالا گفته شد، لیبل ها تقریبا در انواع صنایع کاربرد دارند و هر صنعتی به آنها نیاز دارد. اما چند مورد از مهمترین صنایع که به استفاده از برچسب نیاز دارند را در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. صنعت مد و پوشاک
  2. صنایع محصولات ساختمانی
  3. صنایع تولید مواد غذایی و مواد خوراکی FMCG
  4. صنعت تولید خودرو،لوازم یدکی و قطعات خودرو
  5. فرآورده‌های نفتی و شیمیایی
  6. انواع محصولات الکترونیکی و الکتریکی
  7. محصولات کامپیوتری و لوازم جانبی

برای طراحی لیبل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

داشتن یک طرح ویژه و خاص که جذاب و چشمگیر باشد، حین طراحی لیبل بسیار مهم است. لیبل سطح کوچکی دارد و باید متنی که روی آن نوشته می‌شود بسیار با اهمیت باشد و مفهوم را به مشتری برساند. معمولاً روی لیبل‌ها باید اطلاعات خاصی را چاپ کنیم، که شامل این موارد است:

  1. نام محصول
  2. برند یا لوگو محصول
  3. واحدهایی که اندازه، کمیت و یا وزن محصول را نشان می‌دهند
  4. متنی کوتاه در مورد محصول
  5. شعار شرکت یا برند
  6. همچنین اطلاعاتی در پشت آن چاپ میشوند، که به نوع اطلاعات تکمیلی هستند. که آن اطلاعات شامل:
  7. دستورالعمل و نحوه استفاده
  8. مواد تشکیل دهنده محصول
  9. تاریخ تولید و تاریخ انقضا
  10. یک متن برای ترغیب مشتری به خرید

مواردی مانند، داستانی برای ترغیب مردم به خرید، نیاز به اطلاعات زیادی دارد و می‌تواند خیلی راحت دلیلی برای خرید توسط مصرف کننده باشند. اگر نیاز است که اطلاعاتی را به همراه محصول عرضه کنید می‌توانید بسته‌ بندی اضافه‌ یا کاتالوگ همراه محصول خود داشته باشید.

چاپ برچسب و لیبل مدرن

بعد از اینکه از مرحله طراحی برچسب گذر کردیم و همه موارد را برای طراحی یک لیبل مناسب رعایت کردیم. حال نوبت به مرحله چاپ می‌رسد و باید لیبل را با بهترین کیفیت به چاپ برسانیم. اگر شما در مرحله طراحی با دقت عمل کرده باشید اما در مرحله چاپ، یک چاپ بی‌کیفیت و ضعیف انجام دهید، تمام تلاش‌های شما بر باد می‌رود. پس کیفیت چاپ بسیار مسئله مهمی است. شرکت تخصصی خدمات چاپ و بسته بندی لمون پک با دارا بودن تجهیزات مدرن و به روز می‌تواند لیبل‌های شما را به بهترین نحو و با بیشترین کیفیت چاپ کند. به طور کلی از دو نوع چاپ برای لیبل‌ها استفاده می‌کنیم که در ادامه با آنها میپردازیم.

یک نمونه از چاپ لیبل روی بطری شیشه ای

چاپ افست و چاپ دیجیتال برچسب و لیبل

هنگامی که از چاپ دیجیتال برای چاپ لیبل استفاده کنیم محدودیتی در تعداد چاپ ندارید و می‌توانید با سرعت بالا تعداد زیادی لیبل چاپ کنید. چاپ دیجیتال کیفیت بالایی دارد ولی قیمت تمام شده این نوع چاپ گرانتر از چاپ افست است. در چاپ افست شما می‌توانید لیبل‌هایی با همان کیفیت تولید کنید، اما تیراژ شما باید خیلی زیاد باشد. در چاپ افست شما می‌توانید از تکنیک‌های چاپی مانند طلاکوب برجسته‌سازی و یووی نیز بهره بگیرید که از لحاظ بصری، ظاهر بسیار خاصی به لیبل شما می‌بخشد. به همین ترتیب نیز هزینه چاپ لیبل با دستگاه چاپ افست، مقرون به صرفه‌تر از دستگاه چاپ دیجیتال است. سعی کنید در هنگام سفارش لیبل از تکنیک‌های خاص چاپی برای جذاب شدن لیبل خود استفاده کنید.

سفارش چاپ برچسب

این مقاله توضیح کاملی از نحوه پیدایش لیبل و پیدایش اولیه لیبل کنونی است. همچنین با شما درباره نحوه چاپ و طراحی اولیه لیبل‌ها صحبت کردیم. با دانستن نکات بالا می‌توان بهترین لیبل را متناسب با محصول خود برای رشد و توسعه برند خود انتخاب کنید. همکاران ما در شرکت چاپ لمون پک می‌توانند در این امر تخصصی شما را یاری کنند. همچنین اگر سوالی در مورد دیگر محصولات این شرکت و نحوه چاپ و سفارش داشتید، می‌توانید از قسمت تماس با ما، با تیم فروش شرکت در ارتباط باشید.

به این مطلب امتیاز دهید!

امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *