جعبه و کارتن, چاپ و بسته بندی

ضایعات کارتن و مزایای بازیافت آن

ضایعات کارتن

ضایعات کارتن و بازیافت کارتن ها، یکی از فعالیت هایی است که دیگر در اکثر چاپخانه ها و کارتن سازی ها صورت می گیرد. برخلاف تصور عموم که گمان می کنند این جعبه های از رده خارج اهمیت زیادی ندارند، جمعع آوری و بازیافت آن ها تبدیل به یک کسب و کار و حوزه جداگانه در کارخانه های ساخت انواع کارتن و جعبه بسته بندی شده است. این امر نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشور های پیشرفته صورت می گیرد. به شکلی که بسیاری از کشور ها اقدام به واردات این ضایعات می کنند و در داخل کشور خودمان نیز امر صادرات ضایعات کارتن ها نیز هر روزه درحال افزایش است.

به دلیل اهمیت بالای این ضایعات، کارخانه های کارتن سازی و تولید کنندگان کارتن همواره به دنبال آن بوده اند که بتوانند قیمت های آن ها را بطور حداقلی پیش بینی کنند و از آن ها بهره ببرند. این امر برای هنگامی که دوباره بازیافت انجام می شود در روند چاپ و تولید جعبه و کارتن تأثیر به سزایی دارد.

مزایای بازیافت کارتن و ضایعات

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید که به موارد بیشتری در این راستا خواهیم پرداخت.

بازیافت ضایعات کارتن

ضایعات کارتن به تمامی دور ریز و اضافاتی که در کارتن سازی ها تولید می شود و همه ی زباله های کاغذی، مقوایی و کارتنی که بعد از مدتی از بین رفته و کیفیت کافی برای استفاده مجدد را ندارند گفته می شود. این ضایعات را با نام آخال نیز می شناسند.

آخال همانطور که گفتیم به دو دسته اصلی تقسیم می شود :

  • جعبه ها و فرآورده های کاغذی و کارتنی ای که یک دفعه مورد استفاده قرار گرفته اند و قابلیت به کار گیری دوباره را ندارند و مقصد نهایی آن ها زباله دانی است.
  • اضافات و کارتن هایی که طی فرآیند ساخت کارتن در شرکت های کارتن سازی پس از برش به جا می مانند. این ضایعات دور ریخته نمی شوند و پس از جمع آوری همگی به طریقی بازیافت خواهند شد، تا حدالامکان از اصراف جلوگیری شود.

اهمیت بازیافت کارتن

دلایل متعددی وجود دارند که موجب می شود افراد دست به بازیافت ضایعات کارتنی بزنند. برخی از این موارد به شرح زیر است:

  • کاهش حجم پسماند های شهری
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • سود دهی بالا
  • کمک به حفظ محیط زیست

به میزان 10 الی 15 درصد از زباله هایی که هر روزه دور ریخته می شوند را ضایعات کارتن و کاغذ های مقوایی تشکیل داده اند. پس بهتر است در این راستا بهترین تصمیمات یعنی بازیافت آن ها اتخاذ شود.

ضایعات کارتن

کارایی های ضایعات کارتن

ضایعات کارتنی پس از بازیافت در موارد بسیاری مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. همین موضوع که این ضایعات پس از بازیافت امکان تولید محصولات مختلفی را به افراد می دهد، دلیلی بر اهمیت بالای این فرآیند خواهد بود. به تعدادی از این موارد می توان اشاره کرد که در ادامه برای شما بازگو کرده ایم :

  • تولید انواع دیوارپوش
  • تولید انواع کاغذ
  • تولید انواع کارتن
  • تولید انواع فلوت، لاینر و…
  • تولید کارتن های بازیافتی مانند کارتن تخم مرغ
  • برگشت مجدد به خط تولید

نکته : یکی از ویژگی های حائز اهمیت بازیافت این ضایعات امکان برگرداندن آن ها به خط تولید است. به این شکلی که دیگر نیاز نیست از مواد اولیه جدیدی برای انجام این کار استفاده شود و از همین مواد بازیافتی به جای متریال اولیه استفاده می کنند.

قیمت

هیچ گاه نمی توان قیمت دقیق و ثابتی را برای ضایعات کارتن در نظر گرفت. این موضوع نیز به خاطر بالا و پایین شدن لحظه ای قیمت ارز است که باعث شده قیمت کارتن، مقوا و موارد وابسته به آن ها نیز همواره در حال تغییر باشد. با این وجود شرکت های بزرگی هستند که برای فروش ضایعات خود اقدام به برگزاری مزایده می کنند. افراد در مزایده ها با پیشنهاد بالاترین قیمت سعی بر بردن این رقابت از سایرین دارند. اما می توان گفت تنها این امر در تعیین قیمت ضایعات کارتن اثر گذار نیست. مواردی هستند که می توانید با توجه به آن ها سعی بر مدیریت هزینه های نهایی تولید کارتن داشته باشید. این موارد را به شرح زیر می توان عنوان کرد :

  • میزان سلامت کارتن
  • جنس مواد اولیه ای که کارتن با آن ها تولید شده
  • چاپ و طرح روی کارتن ها
  • کیفیت ساخت و میزان استحکام اولیه کارتن ها

ضایعات کارتن و مزایای بازیافت

خرید ضایعات کارتن

همواره افراد زیادی به دنبال خرید ضایعات کارتن ها هستند و با شرکت های بزرگ تولید کننده کارتن و جعبه های بسته بندی تماس می گیرند، تا قیمت دقیق و درست این ضایعات را به دست بیاورند. افراد زیادی در صدد این بر آمدند که فعالیت خود را در جهت کارتن های بازیافتی و ضایعات کارتن ادامه بدهند. این موضوع نیز به دلیل ارزش بالای این ضایعات و سود دهی مناسبی است که به افراد خواهد داد.

فروش

به دلیل اینکه این ضایعات بسیار کارآمد و سود ده هستند، بسیاری از شرکت ها و کارتن سازی ها در این حوزه نیز مشغول هستند. به شکلی که افراد ضایعات کارتن های خود را به اینگونه به شرکت ها می فروشند. کارتن سازی ها نیز این ضایعات بازیافتی را با قیمتی مناسب و به صرفه از این افراد خریداری می کنند. باید توجه داشت که بازیافت و فرآیند استفاده مجدد از ضایعات کارتن نیازمند دقت بالا و مواردی است که بایستی به درستی صورت بگیرند.

بازیافت کارتن و ضایعات

جمع بندی

با توجه به مطالبی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، توانسته اید به راحتی اطلاعات کاملی را از این ماده ارزشمند و جذاب بدست بیاورید. انجام فرآیند بازیافت ضایعات کارتن، یکی از راه کار هایی است که درختان کم تری قطع شوند و می تواند به طور مستقیم به حفظ محیط زیست کمک کند. جدا از ویژگی ها و مزایایی که بازیافت این کارتن ها دارد، می توان با راه اندازی این کسب و کار افراد بسیاری را نیز شاغل کرد و به نحوی راهی برای اشتغال زایی خواهد بود. افرادی که به دنیال کارآفرینی هستند این شغل می تواند گزینه مناسبی برای آن ها به شمار برود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه صنایع بسته بندی لمون پک تماس بگیرید. این مجموعه در تولید انواع جعبه های بسته بندی کارتنی و مقوایی مانند جعبه هاردباکس، کارتن لمینتی، جعبه بسته بندی مواد غذایی و… به شکل گسترده ای فعالیت می کند.

به این مطلب امتیاز دهید!

امتیاز: 5 / 5. تعداد رای: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *